På trods af at vinteren er en hyggelig og charmerende årstid med f.eks. jul og snefald, kan denne årstid også være psykisk hård.

Det er konstant mørkt om vinteren – Man vågner op når det er mørkt, går på arbejde mens det er mørkt og kommer igen hjem når mørket falder på.
På denne årstid er det meget almindeligt at få en vinterdepression, hvilket gør at man ikke har lyst eller energi til at foretage sig det helt store.

Men sådan behøver det nødvendigvis ikke at være!

Nedenfor giver vi dig 5 nyttige tips, som kan hjælpe dig med at bekæmpe vinterdepressionen og holde humøret højt.

1. Gå udenfor

Uanset hvor travlt du har det på arbejdet, eller hvor køligt vejret end måtte være, er det af helbredsmæssige årsager super vigtigt at du engang i mellem kommer ud og får noget frisk. Blot det at gå udenfor i ca. 20 minutter kan gøre underværker for ens mentaltilstand.

2. Vinter årstiden varer ikke for evigt

Det kan godt være at vinteren er lig med kulde, reduceret dagslys, samt lange dage. Jo hurtigere at du kan acceptere dette faktum, desto bedre vil du få det mentalt. Heldigvis, varer denne årstid ikke for evigt!
 

3. bevar dine sunde vaner
For at holde energiniveauet oppe i vintertiden er det vigtigt, at vi ikke bryder med vores sunde vaner og døgnrytmer.

For at bekæmpe den kroniske træthed og sløvhed man opnår i vinteren, kræver det at man holder sig aktivt og holder fast i ens daglige rutiner. Hold dig derfor i gang med hvad end du finder spændende og motiverende!

At sidde foran fjernsynet konstant, kan godt virke fristende, men er langt fra motiverende ift. at holde humøret oppe og at være aktiv.

Det er meget almindeligt at man om vinteren bliver forkølet. En måde at forebygge dette på, er ved at spise sundt og varieret, hvilket styrker ens immunforsvar. På denne måde formindsker du også risikoen for at blive ramt af influenza.

Vi kan alle nikke genkendeligt til at en god omgang takeaway fra den lokale restaurant er enormt tidsbesparende og super lækkert. Din krop har dog langt bedre af, at du indtager fedtfattigt og nærende mad.

Bestilling af dagligvarer på nettet er efterhånden blevet et udbredt fænomen. Der er her tale om virksomheder som f.eks. nemlig.dk, årstiderne retnemt.dk etc. Gennem en abonnementsbaseret service modtager kunderne en æske med friske, sæsonbetonede produkter og alle de ingredienser, de har brug for til at forberede næringsrige måltider. Drop takeway’en og overvej i stedet et ugentligt eller månedligt abonnement hos en af ​​disse tjenester.

4. Hold dig aktiv

I forlængelse af det forrige punkt, så er det at holde sig aktivt også en vigtig faktor ift. at holde sig sund.  

Uanset om du dyrker fodbold, tennis eller går i fitness, så er det videnskabeligt bevidst at fysisk aktivitet både medfører fysiske og psykiske helbredsmæssige fordele.

Som det oftest siges ”Man vil aldrig fortryde en træning, men snarere fortryde den træning man gik glip af eller for den sagsskyld skippede”.

- Drop derfor undskyldningerne og kom igang i dag!

5. At være social

Sidst men ikke mindst, er det vigtigt at du ikke lukker fuldstændigt af for omverden. Vi har alle godt af at være sociale. Dette medfører nemlig sundhedsmæssige fordele.

At socialisere sig med andre mennesker er et stærkt hjælpemiddel til at bekæmpe vinterdepressionen og dermed formindske følelsen af isolation.

En hjælpende hånd

I Ferratum vil vi gerne give dig en hjælpende hånd, således at du kan gå kulden i møde og få råd til en sjovere vinter og dermed forebygge vinterdepressionen.
Ansøg i dag og få råd til vinteren!