Her er de mest populære nytårsforsætter

Her er de mest populære nytårsforsætter

Årskiftet giver ofte anledning til en frisk og ny start på tilværelsen. Du har måske ligesom mange andre allerede gjort dig tanker om et nytårsforsæt for at komme godt fra start i det nye år. Nytårsforsæt er en årlig nationalsport, der i stjældent tilfælde lykkedes selv med de bedste intentioner.

Nedenfor ses en liste over de mest almindelige nytårsforsæt, som ofte går igen år efter år.

  1. Vægtabt  (33%)
  2. Mere mortion (38%)
  3. Spise sundere (32%)
  4. At tage en mere aktiv tilgang til sundhed (15%)
  5. Lære noget nyt eller få sig en ny hobby (15%)
  6. Mere tid til selvforkælelse (12%)
  7. Se familien noget mere (12%)
  8. Drik mindre alkohol (12%)
    Kilde

Trods gode intentioner

På trods af de mange gode intentioner om f.eks. at spise sundere og at tilbringe mere tid med familien, har mange folk erfaret, at et nytårforsæt ikke altid er så nemt at holde. Faktisk viser en undersøgelse, at 80% vælger at droppe deres nytårsforsæt inden udgangen af februar. Kan du nikke genkendende til dette problem?
 

Hvorfor bryder folk deres nytårsforsætter?

Årsagen til at folk ofte bryder deres nytårsforsæt er, fordi deres ønsker og mål ikke er specikke og dermed urealistiske.

En klog man sagde engang, at et mål uden en specifik plan, er blot et ønske. Dvs. for at komme i mål med sit nytårsforsæt, er det altså vigtigt med en handlingsplan, men også at ens nytårsforsæt er konkret og realistisk. For at forsættet skal lykkedes, kræver det også at man både er beslutsom og målrettet, da hverdagen ofte får bugt med ens mål og ønsker, hvorfor man hurtigt ryger tilbage i sine vante vaner og rutiner.
 

Sæt et specifikt, målbart og realistisk mål

Kart definerede mål skaber fokus og retning. For at opnå de mål som du sætter dig, skal du have specifikke målsætninger. For at forsættet skal opnås, er det også afgørende at det er målbart. Hvis dine mål både er specifikke og målbare, vil du have nemmere ved at realisere dem. Derudover bør du passe på med at have for høje ambitioner, da de i de fleste tilfælde kan være svære at opfylde.

Specifikke eksempler: 

Nedenfor er konkrete eksempler på, hvordan man kan specificere et nytårsforsæt, som du kan lade sig inspirere af.

  1. Vægttabt – “Jeg ønsker at tabe 10 kilo på 4 måneder”  
  2. Mere motion– “Jeg ønsker at træne i en time 2 gange om ugen”
  3. Spise sundere – “Jeg vil gerne skrives op til Weight Watchers.”
  4. At tage en mere aktiv tilgang til sundhed – “Jeg vil medbringe en sundere frokost på arbejde hver dag i stedet for at købe ude”
  5. Lære noget nyt eller få sig en ny hobby– “Jeg vil gerne skrives op til et sprogkursus, hvor jeg vil bruge 1 time hver aftes til at forbedre mine sprogkundskaber”
  6. Mere tid til selvforkælelse – “Jeg ønsker at meditere 5 gange om ugen hver morgenen”
  7. Se familien noget mere – “Jeg vil kontakte mine forældre mindst 2 gange om ugen, og besøge dem 1 gange om ugen"
     

Ferratum.dk – hjælpen er nær

For nogle mennesker er penge en afgørende faktor for hvorvidt deres mål lykkedes eller ej. Uanset om du har behov for hjælp til renovering af hjemmet, eller til en større rejse, er der altid hjælp at hente hos Ferratum. Ferratums online ansøgningsformular er super nem at anvende. Du kan ansøge på blot få minutter og samtidig få et svar på ansøgningen samme dag. Så snart du er blevet godkendt, udbetales pengene inden for 45 minutter på din NEM-konto.