Sommer Barometer 2019

Sommer Barometer 2019

10. udg.

Ferratum Group har fornyligt udgivet resulaterne af vores seneste forbrugerundersøgelse, Sommer Barometer™ 2019. Over 22.000 husstande deltog i undersøgelsen, der gennemgår forbrugsadfærden i 17 lande i forbindelse med sommerferien. Resultaterne er bl.a. baseret på hvilke sommeraktiviteter kunderne foretrækker, om deltagerne foretrækker online shopping frem for shopping i fysiske butikker og hvordan udgifterne varierer mellem landene. Årets resultater viser, at 28% af respondenterne vil bruge flere penge i sommerferien sammenlignet med sidste år, mens 39% indikerer, at de vil bruge ligeså meget som sidste sommer.

Landenes sommer forbrug overrasker

Nogle lande har ændret sig dramatisk i forhold til tidligere år. Norge blev eksemplevis kåret som værende det land med størst forbrug i 2018 med et procenttal på 68. Dog viser dette års resultater, at Norge er faldet til en 10. plads med kun 36% af husholdningsindkomsten. Rumænien har også rykket sig markant. Landet er røget ned på en 6. plads, og dermed opnået den laveste pladsering blandt de 17 lande. De rumænske respondenter var i 2018 villige til at bruge 58% af deres disponible husstandsindkomst, men dette tal er faldet til kun 12% i 2019. Hvad angår den månedlige løn, der ville blive brugt i forbindelse med sommerferien, er Mexico (66%) de største forbrugere efterfulgt af Bulgarien (56%), Spanien (51%) og Letland (43%). De nordiske lande såsom Finland (28%) og Danmark (26%), samt Brasilien (13%) og Rumænien (12%) forventer at bruge mindst af deres månedsløn på sommerferien.

Digitale trends hitter fortsat

Ifølge undersøgelsen foretrækker 85% af respondenterne i Sverige, Danmark og Norge kortbetaling frem for kontanter. Denne tendens er ikke kun gældende i Skandinavien, mere end 60% af respondenterne foretrækker at bruge betalingskort i stedet for kontanter. Dette er en stigning på lidt over 50% sammenlignet med 2018. Vi ser også en stigning i kategorien for “Mobilebanktjenester”. Over 80% af respondenterne fra Sverige, Holland, Canada, Storbritannien, Polen og Brasilien har i sigte at benytte sig af “mobile banking” i ferien. Undersøgelsen viser generelt at flere og flere markeder vælger den digitale løsning hvad angår banker.

Online shopping

Over 35% af respondenterne fra Storbritannien, Spanien og Holland foretager deres sommerkøb online, mens Letland og Finland fortsat holder fast i den traditionelle form for indkøb.

Ferierejsen droppes til fordel for staycation

Prisen for denne sommers største udgiftsaktivitet går til indenrigsrejser, ligesom det var tilfældet i 2018. Rejser til udlandet er kun placeret som nummer 8 på listen over udgifter. De, der planlagde at bruge størstedelen af deres sommerbudget på rejser, var Tyskland (65%), tæt efterfulgt af Danmark (61%) og derefter Holland (57%). Respondenter fra Canada (54%) er mest villige til at bruge mere end 100 € pr. nat på hotelophold. Respondenterne fra Tyskland (73%), Bulgarien (45%) og Rumænien (37%) var mere åbne for indkvarteringsmuligheder som Airbnb.

Største sommerudgifter i år

Respondenter fra alle 17 lande vil bruge flest penge på følgende tre aktiviteter: Indenrigsrejser (15% af deres budget), personlige/familie fritidsaktiviteter (12%) og sommeraktiviteter som strandferie, fester og restaurantbesøg (12%). Respondenterne fra Storbritannien var de eneste deltagere i denne undersøgelse, der prioriterede mode højt, idet de var det eneste land til at liste sommertøj som primær udgift i sommeren. Norge og Danmark fortjener prisen som de mest verdensrejsende, ved at være de eneste to lande der har valgt udlandsrejser som topaktivitet. Læs mere om undersøgelsen på https://bit.ly/2W8gneY